Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin kaudella avustusten jako on muuttunut. Ministerillä ei enää ole velvoitetta keskustella avustuskriteereistä hallituksen ministerityöryhmässä. Tämä on aiheuttanut riitaa hallituskumppaneiden kanssa. Pääministeri Orpo on luvannut palauttaa asian valmisteluun.